maandag 23 januari 2012

Erwin Nyhoff blijft genieten


zaterdag 21 januari 2012 | 20:46 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 21 januari 2012 | 21:19
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
De buren van de familie Nijhoff hebben een mooie boog voor het huis gezet ter ere van Erwin. Foto Willemien Nijhoff
De buren van de familie Nijhoff hebben een mooie boog voor het huis gezet ter ere van Erwin. Foto Willemien Nijhoff
HEETEN - Om vier uur zaterdagochtend lagen Erwin Nyhoff en zijn vrouw Willemien eindelijk in bed in hun Heetense huis. Terug van een hectische dag, met vrijdagavond een urenlange live-uitzending van de finale van The Voice of Holland. Nyhoff won niet, maar is heel blij met zijn derde plaats.
Daar had ik vooraf ook wel op gerekend. Ik voelde vooraf al dat het tussen Chris Hordijk en Iris Kroes zou gaan. Alle vier finalisten kunnen prima zingen, maar het gaat om de meeste stemmen en downloads en daar moeten de fans toch voor betalen. Iris is een prima winnaar, ik denk dat heel Friesland achter haar stond. Ik heb natuurlijk ook veel steun uit Overijssel gehad, maar dat was net niet genoeg.’’ De Sallandse popmuzikant is stiekem ook wel blij dat hij niet de winnaar is geworden. ,,Dan komt je leven helemaal in een stroomversnelling, ik heb nu een tikkeltje meer lucht, meer ruimte dan Iris. We zijn er na al die weken ook wel aan toe dat het iets minder hectisch wordt, ook voor ons gezin was het zwaar.’’ Hij heeft volop genoten van de finale, waarin hij drie nummers zong. Waaronder een duet met de Amerikaanse popartiest Gavin DeGraw. ,,Dat was echt een feestje, we hadden er allebei plezier in. Toen ik tijdens de repetitie het nummer begon te zingen, zag je Gavin meteen al grijnzen. Dat zat helemaal goed, twee singer-songwriters samen op het podium!’’
Deze zaterdagavond staat Nyhoff alweer op de planken. In het Papenstraattheater in Zwolle. ,,Dat is al een jaar geleden gepland, en is een optreden voor maar 75 bezoekers. Lekker intiem dus. Dat zal de komende tijd wel anders worden, al wil ik dergelijke kleinschalige optredens ook wel graag blijven doen.’’
Zondagmiddag tegen vijf uur wordt de nummer drie van The Voice of Holland gehuldigd in zijn huidige woonplaats Heeten. RTV Oost zendt het feest rechtstreeks uit. ,,Ik vind het hartstikke leuk dat iedereen zo met me meeleeft en me wil huldigen. Ik had er ook vrede mee gehad als er geen huldiging zou zijn geweest, dat gevoel is denk ik typisch Sallands. Maar als ik erover nadenk dat zó veel mensen mij de afgelopen maanden gesteund hebben, geeft me dat ook wel kippenvel. Ik waardeer die steun enorm. Want dankzij hen heeft The Voice mijn carrière nieuw leven ingeblazen.’’